Inlägg

Om du älskar ditt jobb – säg det!

På Alla hjärtans dag tänker nog de flesta i första hand på att visa uppskattning över sin kärlekspartner. Men det finns så många fler och så mycket mer som vi har ett starkt känslomässigt engagemang till – och alla lever dessutom inte heller i ett parförhållande.

I Finland kallas Alla hjärtans dag också vändagen då man hedrar sina vänner, familj, grannar och kollegor med kort och blommor. Det är ju inte ovanligt att arbetskamrater också är privata vänner. Något som jag själv fick uttala mig om i Dagens Nyheter för en tid sedan om möjliga för- och nackdelar. En annan relation med särskilt starka band på jobbet är det som kallas arbetsfru eller arbetsmake (eng. work wife, work husband). Här avses en kollega man har en mycket nära relation till, dock ej romantisk, som kännetecknas av mycket hög tillit och ömsesidigt stöd men som primärt kretsar kring arbetsuppgifter.

Så varför inte ta tillfället i akt och visa dem uppskattning? Har du inte gjort det förr, så är den här dagen ett gyllene tillfälle.

Kanske kan du till och med drista dig till att uttala att du faktiskt älskar ditt jobb? För faktum är att vi i Sverige, i en global jämförelse, i högre utsträckning än genomsnittet ser fram emot att gå till jobbet och är mer stolta över vårt arbete. Detta enligt PwC:s undersökning där nästan 50 000 medarbetare från 48 länder deltagit och som tidningen Chef refererar till. I artikeln omnämns ytterligare en global undersökning som omfattar tio länder där hela 83 procent svarar att de älskar eller tycker om sin arbetsgivare. Detta har fått tidningen Chef att rubricera artikeln ”quiet loving” som motpol till ”quiet quitting”.

Att dela med dig av att du gillar ditt jobb smittar av sig och sprider god stämning i arbetsgrupper. Och om du uppskattar din egen chef, så berätta gärna det också. Kanske är vi i Sverige lite onödigt snåla med att dela med oss av våra positiva känslor inför vårt arbete och våra chefer.

I andra kulturer kan det se ut på ett annat sätt. Jag har en kollega som för en tid sedan hälsade på släkten i det land hon ursprungligen kommer ifrån. Inför hemresan fick hon en gåva från en släkting att ge till vår chef som släktingen ifråga aldrig någonsin har träffat. Det säger en del om hur chefer betraktas i vissa andra kulturer… Av olika skäl kom gåvan aldrig fram, men det är en helt annan historia.

Vem eller vilka kommer du att uttrycka särskild uppskattning för på Alla hjärtans dag?

 

 

Kärlek på jobbet? Så gör du!

I dag är det Alla hjärtans dag och kanske spirar kärleken därför lite extra också på jobbet. Vi tillbringar en stor del av vår tid i arbetslivet och att träffa sin blivande partner på arbetsplatsen är därför inte särskilt ovanligt. Enligt SCB:s statistik (2019), som nu har några år på nacken, verkar det dessutom vara ett lyckat koncept. Det var, åtminstone då, dubbelt så vanligt att par med olika jobb separerar än att par som arbetar på samma arbetsplats gör det.

Jag har i tidigare blogg skrivit om de utmaningar som kan uppstå när kärleken spirar mellan den som är chef och en medarbetare. Jag kommer därför inte att upprepa dessa här. Eftersom den här frågan brukar aktualiseras varje år vid just den här tiden, spelade vi också in ett avsnitt på samma tema i Ledarnas podcast Chefsrådgivarna för ett par år sedan. I det avsnittet gästades vi av en av författarna till boken Sex på jobbet. Om vill du läsa eller högra mer på temat kärlek på jobbet så hänvisar jag dig helt enkelt till länkarna.

En av våra arbetsgivarorganisationer, Almega, erbjuder utbildningen Ovälkommen kärlek på jobbet – vad gäller för arbetsgivaren? Utbildningen ges digitalt och det enda tillfället är den 14 februari.

Jag är övertygad om att många även fortsättningsvis kommer att finna kärleken på jobbet. Gläds åt det och var redo att hantera eventuella utmaningar som kan uppstå.

Har du själv erfarenhet av att hantera situationer om kärlek på jobbet som chef? Vad var det i så fall för situationer?