Uselt ledarskap sänker SJ

”När vi passerar Gnesta är vi en timme och femtio minuter sena.”

En onödig upplysning, alla vi resenärer är plågsamt medvetna om att inte heller denna dag kommer SJs x2000 från Göteborg till Stockholm, företagets flaggskepp för service och punktlighet , att anlända i tid.Kupén har en längre tid surrat av telefonsamtal med människor som förtvivlat försöker boka om möten eller arbetsbesök som planerats till eftermiddagen. Det är en måndag förmiddag i augusti utan varken regn, snö eller jordskred.

Sveriges regering har högt ställda miljömål och uppmanar människor att använda tåget till arbetsresor för att minska belastningen på naturen. Många företag  har antagit miljöpolicys som prioriterar tåget som färdmedel. Tågresandet i Sverige bedrivs i ett säkert land som sällan drabbas av naturkatastrofer , även om SJ ömsevis skyller på snö och ömsevis på värme. Slutligen har företaget monopol på nästan alla linjer.

Så hur svårt kan det vara?

För mig är det uppenbart att det handlar om ledarskapet. Under de fyra år jag veckopendlat har jag kunnat bevittna hur allt blivit stadigt sämre. Punktlighet och säkerhet i första hand, men också servicenivå och bemötande. Nu blir man beklämd av att se hur ambitiös personal famlar sig fram för att hantera ilskna kunder och praktiska problem. Information, som är en nyckelfaktor när det gäller att skapa kundnöjdhet, är sporadisk och ofta felaktig.

Att leda ett stort statligt bolag kräver en hel del. Nuvarande VD har uppenbarligen inte den chefskompetens som behövs. Möjligen får han omöjliga förutsättningar från sin styrelse, sådant är inte ovanligt i offentlig sektor.Oavsett hos vem det största problemet ligger är det nu dags för regeringen att ingripa. SJ förtjänar en bra chef och vettiga förutsättningar att driva verksamheten.

Själv kommer jag fortsätta att resa med tåg trots att minst varannan resa leder till skadlig blodtryckshöjning. För mig är inte flyget ett alternativ.

Men den dagen SJ få konkurrens mellan Göteborg och Stockholm kommer jag göra det som kunder har rätt till: välja en leverantör där ett gott ledarskap garanterar verksamhet med hög kvalitet.

0 Kommentarer

Vad tycker du?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *