Problem kan även lösas i fjällen

Problem på Posten och cheferna åker på konferens! I en upprörd artikel i SvD läser vi att postutdelningen dras med förseningar i Bromma och trots det har en del av distriktets chefer mage att åka på en redan planerad konferens. Och till råga på allt till Sälen, så det finns misstanke om att de dessutom kommer använda en del tid till skidåkning, tex på helgen som ingår i konferenstiden.

Jaha, och vad skulle de göra. Stanna hemma och dela ut posten?

Det är en inte ovanlig synpunkt att om verksamheten har problem så ska cheferna rycka in och ”jobba”. Det vill säga göra medarbetarnas jobb. Men det löser inga problem i längden och är egentligen det sämsta du kan göra som chef. Under tiden som du ”delar ut post” fortsätter det som orsakat bekymren att ackumuleras och det enda som händer är att chefen blir trött, stressad och oförmögen till tankeverksamhet.

Nej, att ta itu med problemen som ansvarig chef innebär att ägna tid åt frågan, arbeta fram en lösning – kanske tom tillsammans med chefskollegor på en konferens – och se till att verksamheten flyter igen. Chefens uppdrag är att styra och leda arbetet, lyssna på ägare, medarbetare och kunder och därefter fatta beslut. Många ger efter för ett populistiskt tryck att själva rycka in i utförandet, men det skapar bara nya problem och leder till en urholkning av chefsrollen.

Att åka till fjällen på konferens kan i vissa lägen vara helt rätt!

1 Kommentarer
  1. Per Syberg
    Per Syberg says:

    Jag kan hålla med om att problemlösning kan uppnås med hjälp av influenser från kolleger, både i den egna organisationen eller från andra. Om fjällvärlden är rätt ställe för att uppnå detta kan diskuteras. Det berömma ”signalvärdet” är uppenbart fel av döma av en del reaktioner. Då hjälper inte att Posten kanske fick bra priser på SJ och högfjällshotellet, kanske till och med billigare än att sitta i källaren i det nya huvudkontoret vid Tomteboda.

    Nu finns det ett stort värde att lägga en konferens i en stimulerande miljö, så som i Sälens vackra fjällvärld. Om man lägger till den uppmuntran som detta ger dessa chefer, så ger detta ett ännu större mervärde.

    Dock bör man inse den negativa reaktionen detta ger medarbetarna som är kvar i verkligheten, exempelvis ute på vägarna i Bromma. Här kommer ”signalvärdet” in igen.
    Om vi nu utgår från att denna konferens gav Postens chefer möjlighet att slappna av, bli inspirerade, finna motivation och därmed lösa diverse problem. Ja, då kommer frågan hur detta redovisas. Upplever ägare, medarbetare och kunder någon förändring?
    Tja, det är nu slutet av maj och många Brommabor har nog ännu inte nåtts av några konstruktiva lösningar till en dålig postutdelning. Problemet ligger kanske inte i Bromma, men det är upp till Posten att redovisa en handlingsplan eller varför det inte behövs någon sådan.

    För att återgå till frågan om värdet av en chefskonferens i fjällen. Ja, det är nog rätt att förvänta sig bättre resultat när miljön är rätt. VId fjällen, havet eller storstaden. Skall man bygga teamkänsla så är det självklart viktigt att kombinera konferensen med aktiviteter där man utnyttjar det geografiska läget. Vad som ofta blir fel är just redovisningen av resultatet från konferensen, så som en handlingsplan, nya strategier, målsättningar etc. Om dessa verkligen redovisas så kommer nästa utmaning att följa upp dessa. Det kan vara en lika stor utmaning som att följa upp resultatet av ett projekt.

    I Bromma väntar vi med spänning…..

    Svara

Vad tycker du?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *